FAQ

Wij helpen je graag verder. In onze FAQ vind je de antwoorden op veelgestelde vragen. Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.

Algemeen

Moet ik een account aanmaken om een artiest te kunnen boeken?

Als klant is het niet nodig om een account aan te maken om een aanvraag te versturen naar de artiest. Zodra de boeking rond is of als je vragen hebt, raden wij wel aan om een account aan te maken zodat je gemakkelijk met de artiest kunt chatten, de boekingsgegevens kunt terugvinden en de factuur kunt downloaden.

Kan ik een review schrijven?

Artiest.nl hecht veel waarde aan een toegankelijke community. We brengen graag de beste artiest naar het perfecte feest. Daarom horen we graag hoe enthousiast je bent! Na de show ontvang je een e-mail met de vraag om een review te schrijven, want zo help je andere geïnteresseerden met het maken van een keuze! Je kunt artiesten één tot vijf sterren geven en daarnaast ook een korte tekst achterlaten. Mocht de review negatief zijn, zullen wij met de artiest in gesprek gaan zodat wij de kwaliteit van het aanbod kunnen waarborgen.

Welke klanten gingen mij voor?

De artiesten op Artiest.nl hebben opgetreden voor bedrijven, instellingen en particulieren door heel Nederland. Denk aan bedrijven als Unilever, Coca-Cola, Albert Heijn en KPN. Daarnaast voorzien wij ook de overheid, non-profit organisaties, zorginstellingen, verenigingen en festivals van entertainment.

Verzorgen jullie ook gehele shows?

Naast de boekingen op het platform verzorgen wij ook volledige shows en evenementen, variërend van de locatie tot catering, en zowel artiesten als workshops. Neem contact op via info@artiest.nl voor meer informatie. Vermeld bij de aanvraag direct zoveel mogelijk informatie.

Wat is jullie COVID-19 beleid?

Wij adviseren de artiesten zich te houden aan het advies van de GGD. Via de chat kun je één-op-één met de artiest de laatste details bespreken en eventuele vragen rondom COVID-19 stellen.

Let op: wij hanteren een non-refund policy wanneer de artiest al geboekt is en last-minute niet kan doorgaan wegens COVID-19. De act kan wel verplaatst worden naar een andere datum in overleg met de aanbieder.

Hoe kom ik in contact met jullie?

Klik hier voor onze contact pagina. Je kunt met ons chatten of een e-mail sturen. Wij streven ernaar om elke vraag binnen een werkdag te beantwoorden.

Wie zit er achter Artiest.nl?

Het platform Artiest.nl is in 2023 opgericht door twee bekende ondernemers uit de Nederlandse entertainment en evenementen sector; Niels Duinker en Rik Sietzema. Zij zijn tevens de eigenaar van Workshop.nl. Bezoek onze ‘Over Ons’ pagina voor meer informatie

Shows

Kan ik de geboekte artiest annuleren?

Wanneer de act definitief geboekt en betaald is, rekenen wij kosten indien je de artiest alsnog wilt annuleren. Bij een verzoek tot annulering langer dan 30 dagen voor aanvang van het optreden rekenen wij 25% van het bedrag en wordt 75% van het bedrag teruggestort naar jouw rekening. Bij een verzoek tot annulering langer dan 7 dagen en korter dan 30 dagen voor aanvang van het optreden rekenen wij 50% van het bedrag en wordt er 50% van het bedrag teruggestort. Bij last-minute annuleringen korter dan 7 dagen voor aanvang rekenen wij het volledige bedrag. In overleg is het soms met de artiest wel mogelijk om een vervangende datum af te spreken.

Hoe kan ik een aanvraag annuleren?

Heb je na het versturen van een aanvraag geen interesse meer? Laat dit dan weten aan de artiest.

Ga naar ‘Mijn account’ > ‘Aanvragen’ > klik op de betreffende aanvraag > klik op de button ‘Aanvraag annuleren’.

Is het mogelijk om de tijd, datum of locatie van het optreden te wijzigen?

Nadat de act officieel bevestigd en betaald is, is het niet meer mogelijk om de datum te wijzigen. Via de chatfunctie, kun je in overleg met de artiest eventueel kijken naar mogelijkheden. Afhankelijk van de agenda van de artiest kan de tijd en locatie soms nog wel in overleg aangepast worden.

Hoe werkt een virtueel optreden?

Online shows worden steeds populairder! Vooral artiesten als goochelaars, sprekers, en kindervoorstellingen doen het goed virtueel. Belangrijk is dat alle deelnemers ruim van tevoren de gebruikte software (Zoom, MS Teams, etc.) downloaden en een goede internetverbinding hebben. Werk je vanuit jouw bedrijf met een specifieke software? Dan kan de artiest zich meestal aanpassen. Een online of hybride voorstelling is de ideale manier om ondanks het verschil in afstand vrienden, collega’s of familie te betrekken bij jouw evenement.

Ben ik verzekerd tijdens de show?

Dit verschilt per artiest en act. Vanuit het platform Artiest.nl verbinden wij alleen het aanbod van de artiest met bedrijven, instellingen en particulieren. We zijn tijdens de voorstelling of show dus niet aansprakelijk, aangezien uiteindelijk een voor ons externe aanbieder de voorstelling verzorgd.

Artiesten

Hoe kan ik mij als artiest aanmelden?

Leuk dat je aanbieder wilt worden op Artiest.nl! Klik hier om vrijblijvend en gratis een account aan te maken. In jouw account kan je eenvoudig de acts die je aanbiedt toevoegen. Voordat je acts daadwerkelijk gepubliceerd worden op Artiest.nl, zal iemand uit ons team de informatie verifiëren. Dit doen wij om de kwaliteit te waarborgen en te zorgen dat het aanbod gevarieerd blijft.

Kan ik elke willekeurige show toevoegen?

Je kunt elk type (online) act toevoegen. Wij willen graag dat artiesten vernieuwende en speciale acts toevoegen, zodat wij een leuk en gevarieerd aanbod hebben op Artiest.nl. Ons team zal, nadat je de act hebt toegevoegd, elke nieuwe aanmelding individueel beoordelen, voordat het gepubliceerd wordt op het platform.

Hoeveel acts mag ik toevoegen?

Er is geen limiet aan het aantal acts dat je kunt toevoegen. Op Artiest.nl bieden we graag veel acts van hoge kwaliteit aan, zodat de klant kan kiezen uit een gevarieerd aanbod. Let er wel op dat elke nieuwe aanmelding individueel beoordeeld wordt om de kwaliteit te waarborgen. Hierbij letten wij niet alleen op de kwaliteit van de act. De volledigheid van de informatie en kwaliteit van het promotiemateriaal zijn net zo belangrijk.

Zijn er inschrijfkosten?

Aanmelden is geheel gratis en vrijblijvend. Op Artiest.nl zijn er geen inschrijfkosten voor de aanbieder. Alleen wanneer een boeking succesvol is doorgegaan, wordt er een Artiest.nl commissie van 10% berekend over de afgesproken gage. Er wordt geen commissie over eventuele reiskosten berekend.

Wat is het verdienmodel?

Artiest.nl werkt op basis van no-cure no-pay. Nadat je een aanvraag ontvangt, heb je één-op-één contact met de klant. Alleen wanneer een opdracht doorgaat, brengen wij onze commissie van 10% in rekening over de afgesproken gage.

Nadat je bij een aanvraag hebt aangegeven beschikbaar te zijn, vragen wij de klant per e-mail en SMS om de opdracht te bevestigen middels betaling op ons platform. De boeking is dan definitief. Je ontvangt dan van ons twee facturen en het bedrag wordt binnen enkele werkdagen na boeking uitbetaald. Eén factuur is voor het bedrag van het optreden en de ander voor de commissie van Artiest.nl. Op die manier is jouw administratie compleet. In jouw account vind je altijd een duidelijk overzicht van alle boekingen (met bedragen) en welke factuur al wel of niet betaald is.

Moet ik alle benodigde materialen zelf verzorgen voor mijn act?

Als artiest ben je zelf verantwoordelijk voor alle benodigde materialen om jouw act te kunnen uitvoeren. Via jouw rider kun je natuurlijk wensen betreft kleedkamer, geluidsinstallatie, enz. doorgeven zodat de klant zich goed op jouw komst kan voorbereiden. Als aanbieder op ons platform ben je zelf volledig verantwoordelijk voor een professionele uitvoering van de act en het meenemen van de materialen, kostuums en rekwisieten.

Moet ik ervaring hebben?

Om de kwaliteit te waarborgen verwachten wij als boekingsplatform dat je aantoonbare ervaring hebt met het verzorgen van (online) optredens.

Moet ik ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel?

Wij werken op ons platform met professionele artiesten en verwachten dat je daarom bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel met BTW-nummer om ons een factuur te kunnen sturen. In ons facturatiesysteem hebben we verder ook een optie voor artiesten die werken via de kleine ondernemersregeling.

Betalingen

Welke betaalmethodes zijn er?

Op het platform Artiest.nl kun je betalen met iDeal, credit card, PayPal of Apple Pay.

Waar kan ik de factuur vinden?

Je kunt de factuur van de door jouw geboekte artiesten eenvoudig downloaden via jouw account. De factuur wordt ook per e-mail als PDF-bijlage toegestuurd in de bevestigingsmail.

Wat moet ik doen als mijn betaling niet is gelukt?

Wanneer je contact met ons opneemt, sturen wij je eenvoudig een (nieuwe) betaallink.

Is mijn betaling beveiligd?

Ja, wij maken gebruik van Mollie als payment service provider (PSP). Dit gebeurt via een beveiligde (SSL) verbinding.

Zijn de prijzen inclusief btw?

Ja, alle prijzen op de website zijn inclusief BTW. Op veruit de meeste, maar niet alle, shows is een BTW tarief van 9% van toepassing. Op de factuur vind je een duidelijk overzicht van de hoogte van het BTW-tarief en de prijsindeling van het gage inclusief, exclusief en de hoogte van de BTW.